torsdag den 30. juli 2009

Tucson, Pima Air & Space Museum

I går var Rasmus og jeg på turens sidste udflugt. Vi havde på forhånd udset os Pima Air & Space Museum som udflugtsmål. Museet ligger ved siden af Davis Monthan Air Force Base og AMARG (Aerospace Maintenance and Regeneration Group). AMARG opmagasinerer militærfly til senere brug enten som fly genindsat i tjeneste, reservedele eller skrot.

Vi startede med at se på de fly, museet udstiller indendørs. Bl.a så vi Lockheed SR-71 ”Blackbird”, verdens hurtigste fly (3.500 km/t) i sin tid benyttet som spionfly over bl.a. Sovjetunionen.

Vi tog også en kort tur på det udendørs område, hvor museet råder over de fleste fly, der nogensinde har fløjet i militær tjeneste. Det var dog meget varmt, så vi styrede lige mod museets senest ankomne attraktion, en sjælden Convair B36J ”Peacemaker” bombemaskine. En enorm sag med i alt seks bagudvendte propelmotorer og to jetmotorer yderst på hver vinge. Flyet blev produceret og fløj lige efter anden verdenskrig og indtil 1958, hvor det blev afløst af de (i øvrigt stadig aktive) B52 jet bombefly. Flyet kom aldrig i kamp.

Herefter gik vi ombord i en bus for at tage en guided tur af AMARG. Centeret har til en hver tid ca. 4.000 (!) fly opmagasineret. Alt fra F16 jagere til kæmpestore transportfly. En del af flyene venter blot på at blive hugget op som reservedele og/eller skrot. Men mange er blot lagt i mølpose, så de ved en senere lejlighed kan gøres flyveklare igen og indgå i det amerikanske luftvåben eller evt. sælges til udlandet – nogen vil også ende deres dage som førerløse flyvende mål til træningsbrug.

Visse fly – fx B52 bombefly og C141 transportfly – destrueres på stedet som led i nedrustningsaftaler med Rusland. Det sker ved at en ’guillotine’ (et metalblad med en kæmpe betonklods ovenpå) slippes fra en kran og klipper flyene i stykker. Det opskårne fly ligger herefter synligt i en periode for fotografering fra russiske satellitter.

F16 flyene på billedet er lagt i mølpose. De har undergået en særlig konserverende behandling, der afsluttes med, at cockpit og andre varmefølsomme dele dækkes med en hvid plasticfilm.

Søren

Ingen kommentarer: